wtryskiwacz

Wtryskiwacze – czym są i jakie są ich rodzaje?

Wtryskiwacze są newralgicznymi elementami układu paliwowego silnika spalinowego. Ich głównym zadaniem jest precyzyjne dostarczanie dawki paliwa. Jednak skąd wtryskiwacze dostają informacje dotyczące odpowiedniej ilości paliwa niezbędnej do zapewnienia prawidłowej pracy jednostki napędowej? Ich pracą zarządza sterownik silnika, który otrzymuje szereg danych od różnych czujników. Po ich przeanalizowaniu, wysyła sygnał elektryczny do wtryskiwacza informującego czy ma pracować w pozycji otwartej, czy zamkniętej. Wtryskiwacz Cumminis charakteryzuje się interesująca budową. Co warto o nich wiedzieć?

Wtryskiwacze piezoelektryczne – ogólne informacje

Ze względu na budowę wyróżniamy dwa rodzaje wtryskiwaczy. Do pierwszej grupy należą wtryskiwacze piezoelektryczne. Ich zasada działania polega na dostarczaniu energii elektrycznej, na skutek której następuje zmiana kształtu piezoelektryka i rozpoczyna się praca siłownika piezoelektrycznego. Z kolei od siłownika jest uzależniona pozycja pracy wtryskiwacza, czyli moment w którym jest zamknięty lub otwarty i podaje paliwo. Zastosowanie wtryskiwaczy piezoelektrycznych umożliwia nawet 8-krotne podanie mieszanki paliwa w trakcie jednego cyklu pracy tłoka. Takie rozwiązania znacząco poprawia kulturę pracy silnika, m.in. poprzez wyrównanie ciśnienia. Wtryskiwacz w silnikach Cummins, pomimo zaawansowanej budowy, charakeryzuje się długą żywotnością, nawet w przypadku intensywnej eksploatacji.

Wtryskiwacze elektromagnetyczne – kluczowe informacje w pigułce

W systemach Common Rail, zarówno początek wtrysku, jak i ilość mieszanki, są odmierzane poprzez wtryskiwacz sterowany za pomocą prądu. Na początku istnienia wspomnianego systemu, instalowano w nim wtryskiwacz elektromagnetyczny. Jego budowa jest oparta na trzech elementach. Pierwszy z nich to układ wspomagający, drugi to zawór, natomiast trzeci to rozpylacz otworkowy. W momencie, w którym wtryskiwacz otrzyma sygnał ze sterownika, następuje udrożnienie kanału, co w konsekwencji powoduje szybki spadek ciśnienia w komorze, uniesienie iglicy i rozpylenie paliwa. Tak w dużym uproszczeniu działają wtryskiwacze elektromagnetyczne.

Wtryskiwacz Cummins – jak zdiagnozować awarię?

Na początku warto zaznaczyć, że prawidłowa eksploatacja znacząco wydłuża żywotność wtrysków. A co ją skraca? Przede wszystkim tankowanie zanieczyszczonego paliwa z niesprawdzonych źródeł. W takich sytuacjach najczęstszą awarią jest częściowe lub całkowite zatkanie filtra sitkowego, co w konsekwencji prowadzi do nieprawidłowej pracy wtryskiwacza.

  • Awarii może ulec również zawór iglicowy, cewka, otwór wylotowy, a także przewód elektryczny, który łączy wtryskiwacz ze sterownikiem.

W jaki sposób samodzielnie zdiagnozować usterki związane z wtryskiwaczami?. Oczywiście profesjonalna diagnoza jest możliwa wyłącznie w warsztacie, który specjalizuje się m.in. w regeneracji tych elementów. Powinniśmy jednak zaniepokoić się gdy zauważymy znaczący (nieuzasadniony) wzrost spalania, dużą ilość dymu wydobywającego się z rury wydechowej, zwłaszcza w trakcie rozruchu oraz zwiększenie obrotów silnika. Nieprawidłowa praca wtryskiwaczy może również generować problemy ze startem jednostki napędowej. Warto dodać, że samodzielna wymiana lub regeneracja są praktycznie niemożliwe. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na brak specjalistycznych urządzeń pomiarowych, dzięki którym jest możliwa precyzyjna diagnoza wtryskiwacza. To wbrew pozorom delikatne elementy, dlatego ich wymiana powinna być przeprowadzana wyłącznie przez doświadczonych fachowców.

Przewiń do góry